15. august 2017

Blogg: Content marketing – hvordan skal du lykkes?

Her er noen enkle retningslinjer for å starte opp og lykkes med innhold som strategi

EGN Norges nettverksgruppe innen markedsføringsledelse hadde for litt siden besøk av Pål Nisja-Wilhelmsen fra Nettavisen som snakket om innholdsmarkedsføring og hvor dette står i dag.

Innholdsmarkedsførere og disipliner som inbound marketing har dukket opp i kjølvannet av at mediene i større grad har åpnet for kommersielt innhold. Samtidig har merkevarene selv fått verdifulle egeneide kanaler i hjemmesider og sosiale medier der flere har betydelig rekkevidde.

Filosofien bak content marketing er enkel, levér verdi til dine kunder for å bygge relasjon og tillit for deretter å konvertere og jobbe med lojalitet gjennom ulike verktøy og metodikker.

"Filosofien bak content marketing er enkel, levér verdi til dine kunder for å bygge relasjon og tillit"

Teorien er enkel, du som markedsfører og merkevare må levere relevant og interessant innhold til dine eksisterende og potensielle kunder. Gjøres dette riktig vil du oppleves som mer relevant og en troverdig partner i stedet for nok en annonsør som skriker fra store utendørsplakater eller irriterende prerolls.

Et eksempel fra byggevareindustrien kan være instruksjonsvideoer som forteller deg hvordan du skal bygge en terrasse. På egen nettside kobler man enkelt dette mot relevante verktøy, materialer og utstyr og kan videre jobbe med oppsalg og mersalg, alt i lys av en rolle som veileder og partner i stedet for selger.

"Det tar tid å bygge opp godt innhold og ikke minst måle og bygge innsikt rundt hva som fungerer"

Praksis er derimot ikke like enkel. Hvor skal jeg begynne? Skal jeg ha en inhouse redaksjon eller skal jeg kjøpe innhold fra byrå? Skal distribusjonen ligge i sosiale medier? Egen nettside? Skal jeg kjøpe distribusjon hos mediene? Hvordan skal jeg best mulig drive salg basert på disse aktivitetene?

For å lykkes med content marketing må en grunnfilosofi om å levere verdi til kunden være tilstede og perspektivet må være langsiktig. Det tar tid å bygge opp godt innhold og ikke minst måle og bygge innsikt rundt hva som fungerer.

Måling er et viktig stikkord og det bør ikke være ukjent for dagens markedsførere. Innhold, distribusjon og målgrupper må konstant utvikles og forbedres og man forbedrer kontinuerlig de tiltakene og kanalene som gir effekt.

Marketinglandskapet endrer seg fortløpende, og det må også dine marketingtiltak gjøre på bakgrunn av innsikt og analyse hele veien gjennom konverteringstrakten.

Så hva må du som markedsfører ta hensyn til om du skal implementere en god content marketing strategi?

  1. Gi kunden verdi gjennom for eksempel tips og råd, godt og relevant innhold eller andre verdier du kan tilføre dine kunder. Ikke selg, tenk verdi for kunden!
  2. Etabler et godt løp videre i konverteringstrakten – ditt innhold skal støtte et fremtidig salg.
  3. Mål det du gjør og videreforedle det som gir best effekt.
  4. Etabler KPIer som støtter opp under hvert enkelt ledd i kjeden. Optimaliser budskap, kommunikasjon, nettbutikk og tradisjonelle konverteringspunkter som fysisk butikk.
  5. Hjelp kunden til å ville kjøpe av deg.

Følg oss på sosiale medier for aller siste nytt og informasjon om kommende arrangementer