De viktigste trendene for næringslivet i året som kommer

I sin rolle jobber Gjesti daglig med å hjelpe bedrifter og offentlige etater med å slukke branner – og å unngå dem.
Hvordan oppsummerer du de viktigste trendene i 2018?
- Kundeinnsikt etablerte seg som et betydelig konkurransefortrinn i en periode der personvern plutselig gikk fra kuriositet til allemannseie. Stadig flere bedrifter ser verdien i å forstå hvem kundene er og hva de gjør. Men de nye personvernreglene (GDPR) som kom i 2018 stiller strenge krav til hvordan du håndterer de personopplysningene kundene lar det forvalte. Facebook og Cambridge Analytica er gode eksempler på hva som skjer hvis du trår feil.
- "Digitalisering" i praksis - og ikke bare teori. Vi har "alle" hørt om den såkalte digitaliseringen, men få vet hva det egentlig betyr – særlig i mer tradisjonelle bransjer. I 2018 har jeg sett en rekke vanlige virksomheter ta steget fra digitale skjema til utprøving av stordataanalyse, roboter mv. - og det i det virkelige liv.
- Sikkerhet – enkelt og greit. Det er en gryende bevissthet om at digitalisering gjør oss sårbare i et helt annet omfang enn tidligere. Vi har i 2018 sett en rekke eksempler på hvilke konsekvenser sikkerhetsbrudd får – både for virksomheten og oss som privatpersoner. Helse Sør-Øst, Nødnettet, bruk av privat mobil i Iran. Listen er lang.

Jens Christian Gjesti
Hva blir de viktigste trendene for 2019?
Med alle mulige forbehold om at det er vanskelig å spå fremtiden ønsker jeg å trekke frem følgende:
- Digital sikkerhet går fra å være "nice to have" til "need to have". GDPR er det første regelverket som stiller et minstekrav til informasjonssikkerhet på tvers av bransjer. Men det kommer nye og langt strengere krav – og dette som antallet angrep bare øker.
- GDPR i praksis og ikke bare teori. Mange har ment mye om GDPR de siste to årene, men få har praktisk erfaring med hva reglene krever. I 2019 får vi fasiten på hvor god jobb hver enkelt har gjort når tilsynsmyndighetene begynner å se aktørene etter kortene.
- Digitalisering 4.0. Få av de bedriftene vi møter forstår egentlig hvilke konsekvenser bruk av ny teknologi som kunstig intelligens, stordata og tingenes internett får – og hvilken risiko de utsetter seg for. Hvem eier for eksempel de dataene du plutselig samler inn gjennom det nye systemet – eller den innsikten du får? Jeg håper og tror dette snart endrer seg.
Hvorfor nettopp disse forutsigelsene?
I 2019 kommer det en rekke nye regelverk på det digitale sikkerhetsområdet - reguleringer som griper rett inn i den operative virksomheten. Den nye sikkerhetsloven som trer i kraft allerede 1. januar 2019 er et godt eksempel, og legger blant annet begrensninger på hvilken person du kan slippe inn i hvilket system. Loven kommer til å treffe en rekke "nye" aktører i olje- og gassbransjen, finanssektoren og næringseiendom hardt. Per nå virker det som om Datatilsynet er ganske overarbeidet. Men dette holder på å endre seg. Så fort både Datatilsynet og andre europeiske personvernmyndigheter får hodet over vannet kommer vi til å se en rekke tilsynssaker - etterfulgt av bøter og skraper i lakken. At digitalisering er her for å bli er det ingen tvil om. For oss som slukker branner, er det heller ikke vanskelig å se at bevisstheten knyttet til hva som kan gå feil er lav. Jeg håper dette endrer seg med erfaring.
Les også: EGN i eksklusivt samarbeid med Harvard Business Publishing
Har du noen tips til hvordan bedrifter kan forberede seg på dette?
Mitt beste tips er å bruke noen timer nå på å se inn i spåkulen– før noe skjer. Still egen organisasjon de rette spørsmålene. Er GDPR-dokumentasjonen på plass? Vet vi hvilke personopplysninger vi har og hva vi bruker dem til? Er vår bransje i Datatilsynets kikkert? Har vi gjennomført en risikoanalyse? Hvem sier fra til hvem – og om hva – dersom vi har et sikkerhetsbrudd? Blir vi underlagt den nye sikkerhetsloven? Og hvem sitter egentlig på rettighetene til forretningskritiske data og system i vår bedrift? Litt bevissthet nå sparer deg sannsynligvis for en rekke kostnader i 2019.
Hva er noen av utfordringene og fordelene for bedrifter med endringene fremover?
Jeg tipper bevisste og endringsvillige bedrifter kan høste en rekke fordeler av disse trendene. Godt personvern og god cybersikkerhet er og blir et konkurransefortrinn. I en verden der produkter og tjenester er generiske og prisen lik senker dette terskelen for at kunde velger deg. I verste fall unngår du et VG-oppslag som undergraver hele tilliten til virksomheten. For de riktig flinke er det også kostnader å spare. Den største utfordringen er samtidig at dette budskapet er komplisert og lite "salgbart" ettersom du ikke tjener penger her og nå. Jeg tipper internpolitikk kan sette en stopper for mangt et godt initiativ.